Generalforsamling 2023.

Nyhedsbrev for Skive Kulturhistoriske Museumsforening
Indsamling af e-mails. Foreningen skal gå over til et nyt system omkring meddelelser, så vi vil gerne have opdateret/indsamlet jeres e-mailadresser,

Foredrag og indkaldelse til generalforsamling i Skive Kulturhistoriske Museumsforening

Torsdag den 11. maj kl. 19.00

Velkomstbygningen ved Spøttrup Borg. Borgen 6. 7860 Spøttrup

Aftenen indledes med at museumschef Per Lunde Lauridsen vil fortæller om planerne for Spøttrup Borg og museets virke. Til denne del af mødet er interesserede velkomne.
Historisk Samfund er inviteret til at deltage.
Der opkræves kr. 40 i entré incl. kaffe for ikke medlemmer af Skive Kulturhistoriske Museumsforening.

Herefter vil Birger Schütte fortælle om tre arrangementer der forventes afviklet i 2023.
Det er fællesarrangementer for Historisk Samfund og Skive Kulturhistoriske Museumsforening
  • Besøg på Marienlyst
  • Herregårdstur
  • Besøg på Thise Mejeri
Kaffepause

Herefter kl. ca. 20.45 afvikler Skive Kulturhistoriske Museumsforening sin generalforsamling. Eventuelle interesserede er velkomne til at overvære generalforsamlingen.

Dagsorden ifølge vedtægterne:

1.       Valg af dirigent

2.       Formanden aflægger beretning om foreningens virksomhed

3.       Orientering om Skive Museums virksomhed (dette punkt indgår i ovenstående program)

4.       Kassereren fremlægger det reviderede regnskab

5.       Fastsættelse af kontingent, herunder drøftelse af budget

6.       Indkomne forslag fra medlemmerne

7.       Valg af bestyrelse og suppleanter

8.       Valg af revisorer

9.       Evt.

Bestyrelsen. v. fmd. Gunhild Olesen Møller

Bogen om Michael Nielsen

Foreningen har fået foræret nogle bøger til at uddele på generalforsamlingen.

Bøgerne er skænket af vores tidligere bestyrelsesmedlem Leo Bisgaard Andersen og ægtefælle Ellinor Brask-Nielsen i Skive. Tryksagen er på 95 sider og omhandler Elllinor Brask-Nielsens bedstefar Michael Nielsen, der var grosserer i Skive 1899-1957. Samt borgmester i Skive 1921-1927. Michael Nielsen var født i Aarhus i 1870 og døde i Skive i 1957.

Fhv. byarkivar Niels Mortensen og flere har hjulpet med at indsamle stoffet til bogen der blev udgivet i 2011. Det er en spændende beretning om op- og nedture. Endvidere beskriver bogen opbygningen af mange af de bygninger og institutioner der ligger i byen, bl.a. Skive Sygehus.

Forslag til kontingent i år 2024: Kontingent: kr. 150 for enkeltmedlemmer, kr. 200 for et husstandsmedlemskab og kr. 250 for virksomheder og institutioner per år.

Beløbet bedes indbetalt på reg.nr. 9070 konto. Nr. 2022046759

Arrangementer 2024:
Afholdte arrangementer

SKM medlem

Bliv medlem af SKM, og få adgang til alle Museum Sallings museer.
Sammus er danske museumsforeninger - aktuelt 61 tilsluttede foreninger - som har et samlet medlemstal på ca. 52.000. Skive Kulturhistoriske Museumsforening (SKM) er medlem og modtager herfra de nyhedsbreve, som vi gør tilgængelige for vore medlemmer og gæster på foreningens hjemmeside.
Ind imellem kommer nyhedsbrevene lidt forsinket på Sammus hjemmesiden i forhold til den udsendte pdf version.