Kom og hør en spændende og interessant fortælling
Om ”Vesterlandets konge” Christen de Linde
Formidlet af en eminent fortæller
Fhv.  museumsinspektør i Holstebro Esben Graugaard

Sted: Kjærgaardsholm. Holstebrovej 484. 7860 Spøttrup
Tid: Lørdag den 21. september 2024 kl. 13.30

Arr: Skive Kulturhistoriske Museumsforening, Historisk Samfund og Museet

Christen Linde, født i år 1626, var en meget driftig Holstebro købmand. Han drev det så vidt, at han ved sin død i år 1706 ejede 12 herregårde. Kjærgårdsholm var en af dem og det hed sig, at han kunne rejse herfra til Østerhavet på egne besiddelser.
Christen Linde var så rig, at han underholdt/lånte kongen penge i så stort omfang, at han i år 1704 blev adlet. Herefter familienavnet de Linde. Der blev bl.a. oprettet et hospital i Håsum.

Esben Graugaard vil i sit foredrag komme ind på hele de Lindes meget spændende familiehistorie med besiddelser fra år 1626 til i dag. Det var ikke kun Christen de Linde, der gjorde det godt. En stor del af han efterkommere gjorde det også rigtig godt.

Entre kr. 80. Medbring aftalte penge
Alle er velkomne. I bedes selv medbringe kaffe. Der er borde og stole
Efter foredraget er der mulighed for at bese det gamle voldsted i marken, hvor gården tidligere lå. Så medbring fornuftigt fodtøj til en markvandring.

Kærgaardsholm

Arrangementer 2024:
Generalforsamling 2024Mandag 13. maj kl. 19.30 Lensmandsstuen, Byarkivet.
Afholdte arrangementer

Foreningen

SKM medlem

Bliv medlem af SKM, og få adgang til alle Museum Sallings museer.
Sammus er danske museumsforeninger - aktuelt 61 tilsluttede foreninger - som har et samlet medlemstal på ca. 52.000. Skive Kulturhistoriske Museumsforening (SKM) er medlem og modtager herfra de nyhedsbreve, som vi gør tilgængelige for vore medlemmer og gæster på foreningens hjemmeside.
Ind imellem kommer nyhedsbrevene lidt forsinket på Sammus hjemmesiden i forhold til den udsendte pdf version.